Het mooie Peru, tot zover.

30 augustus 2014 - Lima, Peru

Hola Holanda!

Hanneke schrijft:

Een aantal weken geleden hebben we Bolivia verlaten om onze reis in Peru te vervolgen. In Copacabana (Bolivia) begint onze 12 durende busreis naar Arequipa.

Grensovergang tussen Bolivia en Peru

In Puno (Peru) moeten we van bus wisselen en vervolgt de reis in een lokale bus. Het laadruim van deze bus is echter te klein voor alle spullen die de locals met zich meeslepen. De oplossing is snel gevonden: de rekjes en het gangpad kunnen ook als laadruimte dienen. Met als gevolg dat zowel de rekjes als het gangpad gedurende de 7 uur durende reis volgepakt zijn met dozen apparatuur, zakken met groente en fruit, kleding en handtassen. Om de reis zo aangenaam mogelijk te maken wordt er gezorgd voor entertainment in de bus. In Peru betekent dit: Spaanstalige films met Spaanse ondertiteling. Het geluid staat extra hard zodat we ons Spaans goed kunnen oefenen. Halverwege de reis komt er een entertainer aan boord. Deze man probeert door zijn marketingpraatjes een product te verkopen wat goed zou zijn voor je darmflora. Als slotact haalt deze meneer zijn goocheltrucendoos tevoorschijn en vertoont hij aan ons zijn kunsten. Onze medereizigers zijn dolenthousiast. Wij zijn blij als we eindelijk in Arequipa aankomen.

Eenmaal bij de busterminal laten we ons door een taxicourreur naar ons hostal brengen. Wauw, zo snel zijn we nog nooit naar ons hostal gebracht. Ook in Peru geldt; stoplichten negeren, gewoon hard toeteren en je auto ertussen duwen, op die manier kom je het snelste van A naar B :).

Arequipa is een grote stad met prachtige gebouwen. De stad wordt omringd door drie grote vulkanen: Misti, Chachani en Pichupichu. Tijdens een free walking tour door de stad informeert de gids ons over vulkaanuitbarstingen en aarbevingen. Volgens haar hoeven we ons geen zorgen te maken, een vulkaanuitbarsting vindt maar een keer in de 500 jaar plaats en de laatste was in 1600. Bij een aardbeving is het advies om zo snel mogelijk je hotel uit te rennen. Met deze ´gerustellende´ informatie in ons achterhoofd vervolgen we de tocht door Arequipa. We worden naar allerlei mooie plekken gebracht, leren over de Peruaanse keuken en maken kennis met het Peruaanse likeurtje, Pisco Sour. Mmmmm!

Het Plaza van Arequipa  Pisco Sour

We slenteren 2 dagen door Arequipa, genieten van het lekkere eten, de mooie gebouwen en leren Peruaans koken tijdens een kookcursus. Daarna verlaten we de stad voor een twee daagse trektocht door de Colca Canyon.

Lux uit eten in Arequipa  Han eet Lomo Saltado

Colca Canyon
Twee keer zo diep als de Grand Canyon en meer dan 70 kilometer lang, dat is de Colca Canyon. Het diepste punt van deze kloof ligt op zo´n 3500 m. Samen met Marlies, Stephanie (Duitsland), Hannes & Nadine (Oostenrijk) en een gids maken we een tweedaagse trektocht door deze canyon. De eerste dag bestaat uit een zeven uur durende afdaling. Na een korte nachtrust in het dal van de canyon, starten we om 4:30u aan onze klim naar boven. Over smalle paadjes en rotsblokken klauteren we zo´n 1000 meter omhoog. Ik vraag mij dikwijls af dit nu vakantie is en in tegenstelling tot Han heb ik het tijdens de klim naar boven dan ook erg zwaar. Het uitzicht eenmaal boven aan de berg, doet mij de zwaarte van de tocht gelukkig snel vergeten.

Colca Canyon

Na afloop van de tweedaagse trekking blijven we nog 2 dagen in Arequipa om te relaxen. Daarna reizen we met een luxe nachtbus in 10 uur naar Cusco.

Cusco is vanwege het nabij gelegen Machu Picchu (één vd zeven wereldwonderen) erg toeristisch en dat is op straat goed te merken. ´You want to buy sunglasses? Earrings? Do you want massage? Is only 20 Soles! You want pizza? Do you want Machu Picchu tour? Taxi? Picture with lama? You want peanutbutter?´.....er valt nauwelijks aan de verkopers te ontkomen. In snel tempo wandelen we door de straten en blijven maar ´no gracias´ roepen.

Padvinderij in Cusco  Oude poorten en deuren in Cusco  Biologisch ontbijt
Ook wij willen vanuit Cusco Machu Picchu (oude Incastad in de bergen) gaan bezoeken. Het blijkt een hele dagbesteding om tickets voor deze reis te regelen. Om dit werelderfgoed te beschermen heeft de regering namelijk een maximum van 2500 bezoekers per dag ingesteld en moet het toegangskaartje dan ook via het Ministerie van Cultuur gekocht worden. Met behulp van onze plattegrond gaan we op zoek naar het kantoortje van het Ministerie van Cultuur. Eenmaal op het punt aangekomen is er geen kantoortje te zien....gelukkig weet een meneer op straat ons de nieuwe plek van het kantoor aan te wijzen! Eindelijk we zijn er. ´Kaartjes kopen, mevrouw?´, vraagt de baliemedewerker. ´Er zijn pas volgende week kaarten beschikbaar, maar als u treintickets koopt kan ik wel wat regelen!´ Ons geduld wordt aardig op de proef gesteld.
Daarna ziet onze middag er als volgt uit: treinkaartjes kopen, boeken van hostal, terug naar het kantoortje en het langs gaan van drie balies: balie 1: kaartje reserveren, balie 2: kaartje betalen, balie 3: kaartje printen en datum wijzigen. Dat er officieel op 31 augustus pas kaarten beschikbaar zijn maakt nu niks uit, de datum wordt gewoon met een dikke stempel aangepast. Probleem opgelost. Pffff na veel gedoe is onze dagbesteding geslaagd; De kaarten en reis zijn geregeld, we kunnen vertrekken.

Een typmachinereparateur in Cuso  Fotokunst bij het plassen

Machu Picchu
Samen met Marlies maken we de reis naar Machu Picchu. Vanaf Cusco reizen we in een volgepropt mini-busje zo´n 1,5 uur naar Ollantaytambo. Dit is onze tussenstop. Hier bezoeken we Incaruïnes en beklimmen we bergen. Dit is absoluut alles behalve een luiervakantie!

Inka-ruïnes van Ollantaytambo  Jump!

De volgende dag vervolgen we onze reis met de trein naar Aguas Calientes, het dorpje dat zich vlakbij Machu Picchu bevindt.

Straatbeeld Aguas Calientes  De trein in Aguas Calientes

Machu Picchu kan per bus of per voet bereikt worden. Wij besluiten om de tocht per voet te maken. Volgens de Lonely Planet een stijle wandeltocht van zo´n 1,5 uur, die je beter zo vroeg mogelijk kunt maken. Op die manier mijd je de ergste drukte. Om 4:30u starten we aan onze wandeling naar Machu Picchu. Om 6:00u komen we aan bij de ingang, gelukkig staan er nog ´maar´ 200 toeristen in de rij te wachten....
En dan eindelijk zien we Machu Picchu. WAUW. Wat indrukwekkend. Dat we de zon langzaam zien opkomen, maakt het nog specialer.

Eindelijk! Matchu Picchu!!  Machu Picchu

Machu Picchu  Nog meer Machu Picchu

Vijf uur lang dwalen we door Machu Picchu en proberen al het moois op foto vast te leggen. De foto´s zijn prachtig, de echte beleving nog mooier. Aan het eind van de ochtend dalen we weer af naar Aguas Calientes. Moe ploffen we eind van de middag in de luxe trein van Perurail neer. Een reis is geen reis, zonder de entertainment. Een man verkleed in een kleurrijk vogelkostuum maakt muziek en dansjes met de passagiers. Daar gaat ons rust...Han en ik doen alsof we slapen en ontkomen zo aan het maken van Peruaanse dansjes in een overvolle treincoupé.

Na het bezoek aan Machu Picchu verblijven we nog twee dagen in Cusco en reizen daarna verder naar Huacachina, een oase tussen de woestijnduinen. Ondanks de mooie uitzichten zijn we deze enorme zandbak na één nacht wel zat.

Woestijn bij Huacachina  Tutktuk (niet alleen in Azië, ook in Zuid-Amerika!)

We maken wat foto´s, relaxen bij het zwembad en reizen de volgende dag verder naar Lima. Hier zijn we nu. We zullen hier de komende 4 dagen blijven en reizen dan weer verder naar een nieuwe bestemming.

Hasta luego!

Hanneke & Han

1. Hidde:
    31 augustus 2014
    Wat een geklim en geklouter Hanneke, maar gelukkig met prachtige beloningen! Maar goed dat jij dit verhaal hebt geschreven, anders was het misschien gebleven bij "een stukje lopen" ;). Zwembadje op zijn tijd is trouwens niet verkeerd! Geniet ervan luitjes, met veel oh's en ah's het verhaal weer gelezen!
  2. Tjalling:
    31 augustus 2014
    Ja das toch anders dan de zevenheuvelenweg
  3. Cecile:
    Hoi Hanneke,
    Ik zit op zondagochtend , 31 augustus vanuit een druilerig Nijmegen jullie vakantie verhalen te bekijken en de foto's . Wat gaaf ! Super dat jullie nou zo'n mooie reis kunnen maken, geniet ervan, maak mooie foto's want mijn wervaring van vakantiereizen is , dat je met beelden de herinneringen beter kunt bewaren. Geniet samen. Wees voorzichtig en nog een hele goede reis samen .

Groetjes,

Cecile
  4. Margo:
    31 augustus 2014
    Wat heb je weer een fantastisch verhaal geschreven. Heerlijk om te lezen. het duizelt mij met al die prachtige foto's, namen van plaatsen, belevenissen. laat staan hoe dat jullie zal vergaan. Dagen van relaxen is geen overbodige luxe. Wat zullen jullie een conditie hebben, petje af Hanneke!
    Liefs,Margo
  5. Albert:
    31 augustus 2014
    Dat is niet mis. Wat een belevenissen. Ben benieuwd naar al jullie verhalen en foto's. Veel plezier weer de komende week en geniet er maar volop van.
  6. Judith:
    31 augustus 2014
    Haha top foto van Han met zijn koksmuts! Hannie ik word me de week trotser op jouw sportieve uitbarstingen. Ongelooflijk wat jullie allemaal mee maken, echt helemaal top om dat te zien en te lezen!
  7. Lobke:
    31 augustus 2014
    He! Mooie foto's, die jump foto is echt fantastisch! Maar gaaf hoor: jullie moeten vast terugkomen met super gespierde billen en benen van al dat geklim, is bootcamp niks bij;) geniet er nog van!
  8. Ali:
    1 september 2014
    Prachtige verhaal weer. Als je een woestijn degradeert tot zandbak dan is er genoeg moois te zien.
    Veel plezier in Lima!
  9. Isabel:
    1 september 2014
    Heerlijk verhaal!
  10. Geert:
    2 september 2014
    Vette plaatjes hannies, vooral Machu Picchu. Wij reserveren hierbij vast een tafeltje in cassa Nimma om wat Peruaanse specialiteiten te proeven : )